Na afronding van het adopt&go programma beginnen we samen met de projectgroep direct met de uitvoering van het project aan de hand van de roadmap. Gezamenlijk met de verantwoordelijke afdelingen starten we met het creëren van draagvlak binnen alle lagen van de organisatie, het opzetten van een communicatieplan èn met produceren van de gekozen adoptiemiddelen per organisatiethema.
De doorlooptijd van een thema stemmen we af met de organisatie en bedraagt gemiddeld 2 tot 3 maanden. Omdat ieder thema ook weer enige voorbereidingstijd vraagt en er uiteraard ook rekening moet worden gehouden met andere lopende projecten, voeren we 2 á 3 thema’s per jaar uit.
In het vervolgtraject doorlopen we per organisatiethema de volgende fases:
adopt&do fases
1. Inspiratie
Tijdens deze fase staat het ‘waarom’ van de verandering centraal. Dit nemen we mee in de communicatie en in de adoptiemiddelen, onder andere in de vorm van een inspirerende video in het adoptieportaal en een feestelijke kick-off met de ambassadeurs. Ook creëren we bewustwording en draagvlak bij management en/of directie, onder andere in de vorm van workshops en een project kick off.
2. Inzicht
Tijdens deze fase vieren we de livegang van het thema en coachen we de ambassadeurs zodat zij hun collega’s kunnen ondersteunen en inspireren. Indien gewenst kan er ook een digitale vaardigheidstest worden afgenomen bij aanvang van het thema. Centraal in deze fase staat het gewenste resultaat en de mijlpalen die we willen bereiken met het thema en vooral wat de toegevoegde waarde hiervoor is voor de verschillende doelgroepen in de organisatie.
3. Ontwikkeling
Tijdens deze fase gaan we aan de slag met het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Enerzijds een stukje ‘knoppenkennis’, maar bovenal het kunnen toepassen van het geleerde en weten welke houding, gedrag en werkafspraken hierbij horen om zo het gewenste resultaat van het thema te kunnen bereiken. Deze fase gaat niet alleen over op een andere manier leren (samen)werken, maar ook over zichtbaarheid, voorbeeldgedrag en het delen van ervaringen.
4. Realisatie
Tijdens deze fase gaan we gaan we evalueren om te bepalen welke afdelingen/locaties nog wat extra hulp nodig hebben. Dit doen we niet door een rapportage rond te sturen, maar met de Adoptie Groeimeter, welke bedoeld is om inzicht te bieden in het succes van de adoptie en hierop gerichte acties in te zetten. Daarnaast is dit ook het moment om successen op te halen, te delen en te vieren.